We wtorek (21 czerwca 2016) weszło w życie podpisane 1 czerwca 2016 r. rozporządzenie MSWiA dotyczące wprowadzenia tymczasowej kontroli na granicach wewnętrznych Schengen tj. z Czechami, Niemcami, Litwą, Słowacją oraz w portach morskich i lotniczych stanowiących granicę wewnętrzną strefy Schengen. Rozporządzenie powstało w związku ze Światowymi Dniami Młodzieży i Szczytem NATO w Polsce. Kontrola będzie przywrócona od 4 lipca do 2 sierpnia 2016 r. Podobne rozwiązanie zastosowano w Polsce podczas Euro 2012.

Tymczasowa kontrola graniczna realizowana będzie w oparciu o patrole Straży Granicznej, wykorzystujące mobilne terminale do kontroli granicznej oraz pojazdy specjalistyczne tzw. schengenbusy wyposażone w specjalistycznych sprzęt i dostęp do baz danych, umożliwiających przeprowadzenie kontroli granicznej poza przejściem granicznym.

Wszystkim, którzy planują wizytę w Polsce w tym terminie przypominamy o konieczności okazywania dokumentów oraz poddania się restrykcyjnym kontrolom bezpieczeństwa.

Warmia i Mazury to region, który ze względu na unikatowe walory przyrodnicze nazywany jest „krainą 1000 jezior”, czasem także „zielonymi płucami Polski”. W ostatnim czasie znalazł się w międzynarodowym zestawieniu regionów aspirujących do miana nowych „Cudów Natury”.

Warmia i Mazury to także niepowtarzalny charakter i udogodnienia służące odwiedzającym region turystom. Bogata historia, resortowe obiekty hotelowe oraz szeroki wachlarz atrakcji z gatunku rekreacji i przygody, stanowią o turystycznej wartości tego regionu, natomiast obecność Portu Lotniczego Olsztyn – Mazury, już niebawem sprawi, że drzwi „powietrznej bramy” Mazur zostaną otwarte.

Położone w sercu regionu lotnisko to nowoczesny, międzynarodowy port z pełną infrastrukturą przygotowaną do obsługi samolotów pasażerskich poruszających się zarówno w trybie rejsowym i czarterowym.

Potencjał portu w zakresie rocznej obsługi pasażerów sięgać będzie 500 000 osób. Długość i szerokość drogi startowej wynoszą odpowiednio 2 500 i 45 m i umożliwią lądowania takich statków powietrznych jak między innymi Boeing 737 i Airbus 320. System nawigacyjny ILS/DME umożliwi lądowania w warunkach ograniczonej widoczności

Lotnisko będzie miejscem przyjaznym ruchowi General Aviation tj. posiadaczom i użytkownikom prywatnych samolotów. Wszyscy chętni będą mogli korzystać z pasa startowego oraz pełnej obsługi naziemnej i infrastruktury Portu.

Do dyspozycji wszystkich podróżnych dedykowany zostanie komfortowy terminal z doskonałym zapleczem dla pasażerów, uwzględniając strefy restauracyjne i wypoczynkowe oraz kojącą architekturą i wystrojem nawiązującymi do lokalnej stylistyki.

Port będzie łatwo dostępny. Pasażerowie poruszający się samochodami będą mogli skorzystać z tzw. „szybkich pasów” oraz terenów parkingowych przed terminalem z miejscem dla 150 pojazdów. Dodatkowym udogodnieniem dla osób korzystających z komunikacji publicznej będzie stacja końcowa kolei „portowej” położona na dystansie spaceru do wejścia głównego. Podróż szynobusem z Olsztyna na stacji „terminal” potrwa około 45 minut. Do dyspozycji podróżnych będą również tzw. usługi transportu wahadłowego.

„Jeszcze nigdy w drodze na Mazury nie było tak szybko, tak wygodnie i tak bezpiecznie.”

Zapraszamy na spływ kajakowy z Nidzicy do Działdowa, który odbędzie się 18 kwietnia.
Krzysztof Bucholski - członek Polskiego Klubu Ekspedycyjnego Ligi Morskiej  i Rzecznej zachęca wszystkich, którzy chcą zmierzyć się  z trudami przepłynięcia rzeki  na trasie Nidzica-Działdowo.

START
18 kwietnia
godz. 9.00
mostek przy Starostwie
META
Działdowo
 
Chcesz wziąć udział w spływie? Skontaktuj się z organizatorem - tel. 603-907-085

Polski Klub Ekspedycyjny Ligi Morskiej i Rzecznej nietypowy spływy w okolicy Nidzicy organizuje po raz czwarty.

Do tej pory udało im się przepłynąć:

2012 — Od Wiatraka do Młyna — J. Konty, okolice dawnego wiatraka w Turówku do dawnego młyna wodnego Patorra w Szkotowie na Szkotówce


2013 — Od Młynowisk do Zamku — Od ujścia Lipówki do Szkotówki w okolicy dawnych Młynów Borowiec i Opacznik do Nidy i Zamku w Działdowie

2014 — Szlak Tannenberski J. Szkotowskie - J. Głowacz- J. Kowantaki - J. Konty.

 Wkoło wszystkich wymienionych jezior 100 lat wcześniej rozegrała się Bitwa pod Tannenbergiem i zostało wiele umocnień z I WŚ i z II Wojny Światowej, do których łatwiej dotrzeć wodą niż lądem.

W 2014 roku zorganizowaliśmy największą w Polsce rekonstrukcję walk Wielkiej Wojny na Froncie Wschodnim.

Udział w niej wzięło ponad 200 rekonstruktorów z Polski i zagranicy (Rosja, Ukraina, Białoruś, Litwa) a widowisko oglądało prawie 5 tysięcy widzów. Informacje o bitwie  zamieściły największe portale w Polsce i za granicą, a wieść o rekonstrukcji dotarła nawet do mediów obu Ameryk.

Walki bitewne nigdy nie dotarły do samego Tannenberga. Gmina Kozłowo należy do miejsc gdzie do dziś kampania 1914 zostawiła po sobie trwały ślad. To tu nastąpił najpierw frontalny atak sił rosyjskich a potem niemiecki kontratak. To tu właściwie faktycznie przebiegała bitwa, którą historycy nazwali bitwą pod Tannenbergiem. Walki na terenie Gminy toczyły się nie tylko w sierpniu, ale także i w listopadzie 1914. Wojna pozostawiła po sobie 24 cmentarze i mogiły na których wiecznym snem spoczywa 1627 żołnierzy z armii niemieckiej i rosyjskiej (516 Niemców i 1111 Rosjan), a cmentarz wojenny w Szkotowie jawi się jako jeden z najpiękniej zaprojektowanych i wykonanych na terenie całych Warmii i Mazur.

GALERIA (ilość zdjęć 101):